Vestby Kunstforening er både stolt av og glad for å kunne vise frem en vakker kulltegning av billedkunstneren Gunnar Aune i glassmonteren i 2.etasje i Vestby Storsenter.

Gunnar Aune er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, hvor han også selv har undervist i frihåndstegning i mange år. Gunnar Aune er en fremragende og svært anerkjent kunstner. Han har valgt kulltegning som sitt medium og utviklet sin helt særegne stil. Motivkretsen er ofte arkitektur, trær, figurer i forskjellige sammensettinger eller ruiner som verket vi viser. Motivene virker nesten løsrevet fra omgivelsene.

Også i «Ruiner» ser vi hvordan motivet er sentralt plassert og omgitt av tomrom. Ingenting skal forstyrre selve motivet. Vi ser ruinene på avstand, men ved å gå nærmere, ser vi den utrolige detaljrikdommen Aune er kjent for.

Gunnar Aune er født i 1944 og bosatt i Hølen. Han har avholdt flere separatutstillinger og deltatt på gruppeustillinger i inn- og utland. Aune har stilt ut på Høstutstillingen hele 21 ganger, han har hatt separatutstillinger i Kunstnerforbundet flere ganger, og han har blant annet stilt ut på Galleri F15 og Galleri Brandstrup i Moss. Han har vunnet førstepris på Nordisk Tegnetriennale i Sverige og hatt flere utsmykningsoppdrag. Han er innkjøpt av blant andre Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd og flere fylkeskommuner.

Arbeidet av Gunnar Aune i Vestby Kunstforenings monter blir hengende til ca. 1.januar 2022.
Monteren henger på veggen mellom Ark Bokhandel og Sport 1 i 2.etasje. Velkommen bortom!

Bakgrunn for monteren i Vestby Storsenter

Vestby Kunstforening og Vestby Storsenter inngikk våren 2014 et samarbeid om kunstformidling på Storsenteret, og i disse syv årene har det vært mange utstillinger med lokale kunstnere her.

Kunstmonteren er en videreføring av prosjektet «Månedens bilde» fra 1981, mindre enn 2 år etter at Vestby Kunstforening ble etablert. Den gang samarbeidet man i flere år med sparebankene i Vestby og Son. I 2003 tok kunstforeningen opp igjen denne tradisjonen, nå under navnet «Månedens kunstner». Dette resulterte som mange vet, i boken «I det private rom» fra 2008.

Nå lever utstillingene videre i Vestby Storsenter. Monteren henger på veggen mellom Ark Bokhandel og Sport 1 i 2.etasje.

1.oktober 2021

Ellen Marie Rode Skaflestad                                      Inger-Torill Kirkeby

Styreleder