Ivar Samuelsen er utdannet tegner og grafisk formgiver og han arbeidet både som illustratør, grafisk formgiver, art director, pedagog og som skribent og forfatter før han ble billedkunstner på heltid.

Samuelsen lar seg både fascinere og inspirere av naturen. Han kaller mange av arbeidene sine for skogsfragmenter, en motivkrets han har jobbet med i flere år. Teknikkene han benytter er tegning på papir og akrylmaling på lerret. Ivar sier at han ofte benytter egne fotografier som utgangspunkt. Og på avstand kan bildene nesten se ut som fotografier, men når vi kommer nærmere, ser vi pennestrøkene. Hver lille detalj er tegnet med syltynn penn, og så er fargene lagt på etterpå, et nitidig stykke arbeid. Skogsbildene viser skogen gjennom alle årstidene, noen ganger møtes vi av en tett vegg, andre bilder nesten innbyr oss til å tre inn i bildet og inn i skogen.

Ivar Samuelsen er født i 1950 og bosatt i Vestby. Han har avholdt separatutstillinger både i Norge og i Hellas, og han har deltatt på flere gruppeutstillinger. Han er representert i flere kunstsamlinger og er innkjøpt av offentlige institusjoner.  Nå arbeider han mot en utstilling i Son til høsten sammen med tvillingbror Arne Samuelsen.