Mariann Nilsen født 1956 og oppvokst i Bærum. Bosatte seg på Hvaler i 1987, hvor hun har sitt hjemme-atelier. Nilsen har sin klassiske kunstutdannelse fra Statens Håndverk – og Kunstindustri-skole, Einar Granum Kunstfagskole og Asker Kunstfagskole.

Ved siden av sin kunst har hun jobbet 20 år som ungdomsklubbarbeider / leder og 5 år i Kulturskolen. Spesielt hennes arbeid i ungdomsklubbarbeid har gjort hennes kunstneriske uttrykksform tøff, sterk og direkte. Uttrykksformene er: Maleri, masker, collagearbeider, grafikk og installasjon.

Mangfoldighet, politisk brodd og symbolisme er ofte et kjennetegn på Nilsens kunst. Farge- bruken kan være tydelig fortellende. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke kollektive visninger, pluss inspirasjonsreiser til Sovjet, Island og Berlin.

Siden 2011 har hun drevet sitt sommergalleri Fargekolonien Galleri Garage sammen med sin samboer kulturmannen Gunnar Falck.