Silvia Mc Loughlin, keramiker
NK Norske Kunsthåndverkere

Kunstneren er utdannet som keramiker i Buenos Aires, Argentina.

Siden 1998 har hun arbeidet i Vollen, Asker med eget keramikk verksted og galleri ”Keramikkhjørnet». Hun har deltatt på mange utstillinger, og mange vil huske hennes vakre arbeider på Vestby kunstforenings sommerutstilling i Soon seilforenings lokale i 2013.

Det er kjærligheten til den tradisjonelle etniske keramikken fra tidligere kulturer og leirens naturlige egenskaper som har ledet henne til å spesialisere seg i Raku og Røykbrenning.
Hun jobber i dag hovedsakelig med disse alternative brenne-teknikkene som åpner for helt unike nyanser og tilstedeværelsen av det uforutsette. Metoden krever en spesiell oppmerksomhet i brenne-prosessen som er helt avgjørende i forhold til det ferdige resultat.

Raku er en gammel japansk teknikk av glasur brenning som begynte i det 16. århundre som en del av te-seremonien. Raku er sammenbundet med Zen filosofi, og betyr lykke/glede/behag og er en dramatisk prosess: Leire-ild-vann-luft.

Røykbrenning er basert på hva vi har lært fra primitiv brenning. Røyk og flammene gir en dramatisk effekt på overflatene av keramikkgjenstandene. Hennes keramikk-objekter viser brennings- prosessens fingeravtrykk; flammer og røyk maler overflatene og gir farger og mønster.